środa, 7 kwietnia 2010

Tutorial - wszystkie dźwięki skali na irish tin whistle.


Ostatnio w komentarzu otrzymałem prośbę o podanie chwytów kombinowanych tj, takich które umożliwiają granie na tin whistle wszystkich dźwięków skali. Sprawa niestety nie jest taka prosta, ponieważ dla każdego flażoletu mogą działać inne chwyty. Jeszcze bardziej komplikuje ją fakt, że na wielu instrumentach nawet najlepszy chwyt nie przyniesie spodziewanego rezultatu bez odpowiedniej kontroli oddechu. Najrozsądniej jest więc po prostu usiąść przed komputerem, "odpalić" chromatyczny tuner (np. darmowy AP tuner) i popróbować wydobyć czyste półtony obserwując wysokość dźwięku zbieranego przez mikrofon. Żeby sprawę dodatkowo ułatwić podaję linki do dwóch tablic zawierających chyba wszystkie kompatybilne z tin whistle opalcowania. Tutaj znajdziecie najbardziej przydatne chwyty, a na drugiej stronie, (poza nimi), również bardziej "egzotyczne" oddzielnie dla pierwszej oktawy, drugiej oktawy i trzeciej, (której grania nie polecam bez nauszników tłumiących dźwięk). 
Kończąc, napiszę jeszcze uczciwie, że niestety w najbliższym czasie nie zanosi się na ożywienie na blogu, ponieważ przebywam za granicą do maja (kto zgadnie w jakim kraju jestem?), a później mam zaplanowany remont. Obecnie bardziej staram się nie zapomnieć czego się nauczyłem niż zgłębiać opanowanie instrumentu. Mam jednak nadzieję, że to stan przejściowy, niemniej będę wdzięczny za zachętę do dalszej pracy w postaci komentarzy. Jeśli zaczniecie je pisać w połowie maja to pewnie powrót będzie łatwiejszy. Zawsze może też się okazać, że pytanie jest proste tylko nie wpadłem wcześniej na pomysł, że ktoś może tego nie wiedzieć. Tak powstał ten post, co jest kolejnym dowodem na to że warto pisać komentarze i pytać.

3 komentarze:

  1. Blog ciekawy, powiedziałbym wręcz że bawi i uczy;p Znasz może więcej ćwiczeń oddechowych? A i trzecia oktawa... jak to zagrać? Póki co mam problem z drugą... pierwsze skojarzenie to że sprężarkę chyba podłączyć pod instrument xD

    OdpowiedzUsuń
  2. Juz nie bedzie wpisów? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Z powodów osobistych zaniedbałem tego bloga, ale prawdopodobnie niedługo coś dodam.

    OdpowiedzUsuń